Pszichológiai és orvosi képzés

Annak, aki az emberi lélekkel foglalkozik, megkerülhetetlenül rendelkeznie kell egy pszichológiai alaptudással. A bohócdoktor egészen speciális gyógyító munkát végez, így speciális pszichológiai képzésre van szüksége. A Piros Orr Bohócdoktorok pszichológiai képzéséért Feuer Mária gyermekpszichológus felelős. Vezetése alatt pszichológiai workshopokon tanulnak fejlődés- és gyermeklélektant, hallanak a segítő tevékenység lélektanáról, a kórházi etikáról, a diszkréció követelményeiről, az orvosi titoktartás szabályairól. Foglalkoznak a gyermekkori félelmekkel, szorongásokkal, álmokkal, fantáziákkal, a testi fájdalmak lelki következményeivel, a kórház szeparációs hatásaival.

Nézzük meg, hogyan látja Feuer Mária a bohócdoktorok munkáját, a viziteket és a beteg gyerekek és a bohócok kapcsolatát (Piros Orr Bohócdoktorok 2003/4. Hírlevele):

Amikor a Piros Orr művészei belépnek a kórterembe, sajátságos gyógyító munka veszi kezdetét. A gyerekek a bohócdoktorokkal közvetlen, személyes kapcsolatba kerülve olyan mini-drámák részeseivé válnak, amelyek megérintik a bennük lévő öngyógyító erőket. A bohócdoktorok értenek a csodák nyelvén. A gyerek minden ízében szabad művész. Ösztönösen van otthon a varázslat birodalmában. Ő is ért a csodák nyelvén. Így a bohócok és a gyerekek együttműködéséből a közös alkotás jótékony energiaáramlása ébred.

Kevesen tudják azonban, hogy a művészek ezekre a pillanatokra hosszú, komoly és bensőséges munkával készülnek fel. Sok időt és energiát fektetnek munkájuk hatékonyságának növelésébe.Intenzíven fejlesztik toleranciájukat, empátiájukat és a kórházi helyzetben használható kommunikációs készségüket. Mély lelki átéléssel és koncentrációval igyekeznek újabb és újabb problémamegoldási lehetőségeket a felszínre hozni. A bohócdoktorság hivatássá vált. Olyan emberek kerülnek soraikba, akik hittel vallják, hogy a művészet a beteg ember gyógyításának a szolgálatába állítható.”

Láthattuk, hogy a bohócdoktor, kórházi munkája során különböző életkorú gyerekekkel találkozik. Fontos tehát tisztában lennie a fejlődéslélektan alapvető fogalmaival, az egyes életkorok legfőbb jellegzetességeivel és feladataival. Ismernie kell a játéktevékenység változásait, a gyermeki humor lélektanát (humorforrások különböző korokban), a szorongásos tartalmak jellegzetességeit (különböző életkorok jellemző félelmei, szorongásai), a veszteségek lélektanát (halálkép, szeparáció).

A kórházi etika is részét kell, hogy képezze a képzésnek. Minden bohócdoktornak ismernie kell az orvosi titoktartás szabályait, hiszen munkájukban alpvető tényező a diszkréció. Fontos tisztában lenniük az orvosi pszichológia alapfogalmaival is.

Metakommunikációs kurzus beiktatása segítheti a gyerekek jelzéseinek megfelelő értelmezését és a kommunikációs csatornák minél szélesebb kihasználását.

Havonta egyszer részt vesznek a bohócdoktorok egy esetmegbeszélő foglalkozáson. Ezen a munka során felmerült problémák, kérdések, kételyek kerülnek terítékre. A különböző szituációk megvitatása, elemzése során új meg új megoldási lehetőségek merülnek fel, amelyek a jövőbeni viziteken a gyakorlatban alkalmazhatóak.

Orvosi képzés

Ahogyan a pszichológia alapfogalmaival meg kell ismerkednie egy bohócdoktornak, legalább ilyen fontos, hogy bizonyos fokú orvosi alappal rendelkezzen. Mivel munkája során a legkülönbözőbb osztályokon fordul meg, valamelyest tisztában kell lennie azzal, hogy mi történik ott a gyerekekkel (vesedialízis, transzplantáció…). Hallania kell az alapbetegségekről, amelyekkel találkozik, a higénia és sterilitás szabályairól, az orvosi műszerek, gyerekeket ellátó gépek jellegzetességeiről. Bár ez az orvosi tudás a munka hátterét teremti meg, sokszor konkrétan használható is a bohócmunka során. A vizitelő bohóc szájából elhangozhatnak orvosi szakkifejezések, természetesen teljesen oda nem illő környezetben, de a nővérekkel való kapcsolattartásban is előnyös lehet a megfelelő orvosi tájékozottság.

Hozzászólás